Zondag 9 december is het zover de dag van vertrek. we gaan de atlantische oversteek maken van Mindelo op de Kaap Verden naar Paramaribo in Suriname, een tocht van ruim 1900 mijl. Thijs van de Sailaway helpt ons met losgooien en we varen , begeleidt door luidt getoeter van o.a. de Blues en een ander Nederlands schip, de baai uit. Op een paar minuten achter ons vertrekt de Jan van Gent en weer een paar minuten later de Sailaway. De zon schijnt, de zeilen staan gevuld, Nienke ligt te slapen en we genieten. Genieten van het fraaie uitzicht dat we hebben terwijl we tussen de twee Kaap Verdische eilanden varen op weg naar open zee. Begin van de avond valt helaas de wind volledig weg, de windvaan draait rondjes rond zijnas en we liggen onbehagelijk te klotsen, we besluiten dan ook de motor aan te zetten en met 3,5 knoop op de teller gaan we de nacht in.
1e etmaal: 109 mijl, gemiddelde snelheid 4,5
De maan komt pas laat op het is al 6 uur in de ochtend als ik hem zie verschijnen. Vreemd ik had eerder de zon verwacht op dit tijdstip. het is al vroeg warm en we klappen dan ook snel de bimini uit, met gemiddeld 15 knopen wind schuin van achteren en geen noemenswaardige golven is het perfect weer om de gennaker op te zetten. Dit is de ideale tocht, we stuiven met dik 6 knopen vooruit terwijl we in badkleding een boekje lezen. Begin van de avond trekt de wind aan en we besluiten dan ook om de gennaker voor de normale zeilvoering te wisselen. Nienke brengt de nodige tijd op de wc door en roept als ze gepoept heeft ‘het is gelukt’. Zandkasteel heeft een inspirerende uitwerking op Nienke gehad en wij zijn vooral heel blij dat we een Atlantische oversteek zonder poepluiers gaan maken. Om de dag compleet te maken begroet een hele grote groep dolfijnen ons.
2e etmaal: 142 mijl en een gemiddelde snelheid van 6,2
De derde nacht was weer een inspannende nacht, 25+ knopen wind en een zee die toch weer aardige rollers heeft opgebouwd we zeilen deze nacht met een dubbel gereefd grootzeil en een gereefde genua. We hebben vannacht geen zin in veel toeren dus we besluiten niet plat voor het laken te varen maar af te kruisen. ’s ochtends ligt Jorg bij te slapen en zit ik samen met Nienke buiten te kletsen. Ze vertelt dat we aan het zeilen zijn en roept ineens dat ze Stijn en Sjoerd lief vindt, verder vertelt ze dat ook ze ook graag naar de haven wil om met kindjes wil spelen. Ik vertel haar dat het nog heel lang op de boot spelen en heel veel nachtjes slapen duurt voordat we in een haven zijn. Inmiddels,schreeuwt ze heel blij ‘ haven’, ‘haven’, ik geloof niet dat de boodschap is aangekomen. Wederom vraagt ze of ze naar de wc mag. Het zal toch niet echt gaan gebeuren? Wordt Nienke onder helling zindelijk?!
3e etmaal: 150 mijl, 6,2 gemiddeld
Helaas hebben we beiden afgelopen nacht weer niet goed geslapen. Ze zeggen dat je na een dag of 3 ingeslingerd moet raken, ik vraag me af of dit bij ons ooit gaat gebeuren. Nienke is vroeg wakker, half 8 en heeft altijd direct honger. Dus uit bed en eten voor Nienke maken, daarna dutten, Jorg buiten en ik op de bank, we verder. Nienke krijgt gelukkig geen genoeg van Nijntje. We hadden vandaag meerdere mini vliegende vissen aan dek. ’s Middags komt de zon door het is direct weer warm. We hebben beiden gedouched, heerlijk moment waar je eigenlijk langer van wilt genieten, maar wat niet verstandig is aangezien de watermaker maar 6 liter per uur kan bij maken. De watermaker kan overigens prima draaien op basis van de energie die de duogen ( in watergenerator stand) oplevert. De koeling staat aan en het vlees in de vriezer is dan ook nog helemaal bevroren. Wat een top-ding.
4e etmaal: 148 mijl, 6,2 gemiddeld, max 16,2!
Het is de hele nacht pikdonker geweest, er is al sinds ons vertrek geen maan te bekennen die ons bijlicht. Wel is er een prachtige sterrenhemel, hoewel ik daar ook maar weinig van meekrijg aangezien de bimini uitstaat en ik zoveel mogelijk probeer te slapen door middel van powernaps, elke 20 minuten gaat de iphone af om me eraan te herrinneren dat ik een rondje om me heen moet kijken. uiteindelijk zijn we tot nu toe iedere nacht wel een tanker of vissersboot tegen gekomen. Gelukkig beschikken ze allemaal over een AIS, en wij ook. Het is duidelijk te merken dat ze ons gezien hebben, ze varen keurig een paar mijl voor of achter ons langs zonder dat wij hoeven uit te wijken. ’s Nacht hebben we weer een flinke vliegende vis in de kuip, Jorg mag hem over boord zetten. Wat stinken die beesten en dan is nog niet eens een rottende vis. De volgende ochtend blijkt het hele dek bezaaid met vliegende vissen.
5e etmaal: Dagafstand 137, gemiddeld 5,7
De duogen is er vannacht mee gestopt, hij draait niet meer. Helaas is deze wel, naast de zonnepanelen, verantwoordelijk voor de stroomvoorziening. We hebben die nacht dus de motor aangezet om stroom te draaien voor de navigatie apparatuur (kaartplotter direct uitgezet), de (led) navigatieverlichting en de koeling. De volgende dag is Jorg de hele dag bezig geweest met het uit elkaar halen, in elkaar zetten en testen…..maar helaas het mocht niet baten de lagers zijn kapot en zullen vervangen moeten worden in Paramaribo.
6e etmaal: dagafstand 125 mijl, gemiddeld 5,2
We hebben vannacht heerlijk geslapen, dat wil zeggen we hebben echt geslapen zowel tijdens onze wachten als gedurerende de drie uur die we hebben op de bank achter het slingerzeil. Het is goed te merken dat we naar steeds warmere bestemmingen gaan het is binnen warm en benauwd. Buiten lig ik op mijn rug met een slaapzak over mij heen naar de sterrenhemel te kijken en bedenk me dat is zo lang van dit moment hebben gedroomd em we zijn het nu gewoon aan het doen. We zeilen midden op de Atlantische oceaan vanaf de Kaap Verden naar Suriname. Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe we het hierna gaan ervaren. Helaas zijn we genoodzaakt meerdere malen per nacht een klein uur stroom te draaien en weg is het geluid van enkel, de golven, de wind en een zeil dat zo nu en dan klappert.
7e etmaal: Dagafstand 125 mijl, gemiddeld 5,2
We zijn precies een week en 5 uur onderweg als we qua afstand op de helft zijn. De weersvoorspellingen blijven goed dus nu maar duimen dat we ook wat betreft de tijd op de helft zijn. Zoeven met het thuisfront gebeld via de sateliettelefoon, de weersvoorspellingen zien er in ieder geval tot en met donderdag prima uit. Helaas is er ook minder goed nieuws de nieuwe dynamo van de Mare Liberum is kapot, de windmolen levert weinig tot niets op tijdens een ruim windse koers en zonnepanelen alleen brengen niet voldoende energie op om de stuurautomaat, koeling, navigatie apparatuur en ’s nachts de verlichting aan te hebben. Alles behalve de gps staat uit, dit betekent dat ze nog zo’n duizend mijl naar Trinidad met de hand moeten sturen.
Sinds vanmiddag 16:00 UTC hebben we de gennaker op staan en gaat de Barnstormer weer lekker door het water.
Wij hebben inmiddels weer de motor gestart en maken van de gelegenheid gebruik om even de koeling hoog te zetten en een uur water te maken.
8e etmaal: Dagafstand: 125 mijl, gemiddeld 5,2
Wat fijn dat jullie er zijn ! Goed gedaan! Veel plezier aan de andere kant van de oceaan. X uit een regenachtig Ulvenhout
Hi Nienke, Marieke en Jorg,
Knap gedaan! Fijn om weer wat van jullie te lezen. Het was wel stil.
Alvast een heel gelukkig nieuwjaar.
Liefs,
Jesse, Nicole en ook namens Yme die op zee zit.
Hi Nicole,
Gaan we jou en Jesse nog in de Caribe zien?
Hebben jullie nog bijnaankomst aan boord iets gevonden?
Groetjes vanuit suriname
Sow! Dat is lekker opgeschoten, mooie tocht! Veel plezier in Suriname en volgens mij ook het lekkere eten daar! Veel bewondering voor jullie tocht en hoe goed Nienke zich gedraagd. Heel veel plezier aan de andere kant van de oceaan.
Wauw Mariek en Jorg, wat een ervaring! Gelukkig veilig aangekomen.
Wauw, heftig mooi om te lezen….dikke kus
Wat moet dat een onbeschrijfelijk fijn gevoel hebben gegeven toen jullie aan de andere kant van die heeeele grote plas weer land zagen! Helemaal Top en van harte gefeliciteerd met het behalen van dit doel, ook van Jan. Nog heel veel plezier en wel blijven schrijven hoor, de verslagen zijn zo leuk.